torstai 30. toukokuuta 2013

Oopperakone käynnistyi


Tänään oli ensimmäinen harjoituspäivä. Harjoitus pidettiin Musiikkitalon tanssistudiossa. 

Sen verran jännittävää puuhaa tämä on, että viime yönä tuli aikalailla valvoskeltua. Huomasin, että laitoin työviestejä vielä puoli kahden aikaan Edinburghissa asuvalle oopperan kuvaajalle, Minttu Mäntyselle. 

Harjoitukset alkoivat tänään kello kymmenen teoksen konseptin kertauksella ja partituurin huolellisella läpiluvulla. Olin kuvitellut, että tähän menee aikaa noin vajaa tunti. Meni puolitoista.

Pidimme pienen tauon, jonka aikana Eija avasi ääntään. Tällä välin tein tutkimusosuutta varten pienen videohaastattelun Elinan kanssa. Olen huomannut, että työprosessin aikana on hyvä tehdä muistiinpanoja ja dokumentoida havaintoja. Työskentelyprosessi unohtuu helposti ja taiteellista toimintaa tarkastelee helposti vain valmiiden teosten ja esitysten kautta. Harjoitusperiodin aikana nousee kuitenkin paljon esiin sellaisia kysymyksiä, joiden pohtimisesta on hyötyä myös tulevaisuudessa.

***

Tauon jälkeen Elina veti pienen lämmittelyn, jonka jälkeen aloimme harjoitella sellaisia jaksoja, jossa kaikilla esiintyjillä on aktiivista toimintaa.

Minulla ja Eijalla on vielä partituuri nenän alla. Tämä kaikki pitää oppia suvereenisti ulkoa ennen keskiviikkoa. Huu.

Työmiehen soitinarsenaalia

Lounaan jälkeen harjoitusaikaa jäi sopivasti ensimmäisen läpimenon yritykselle. Se taltioitiin myös. Uskaltauduin illalla katsomaan harjoitusvideon - ja itse asiassa tuli aika hyvä mieli.

Olen tulevista esityksistä tosi innoissani!

Oopperaperformanssia seuraavalle yleisölle jaetaan "ohjelmalehtinen" postikortille painettuna.

Harjoitusperiodin päätteeksi Johannan tuli sovittamaan Elinalle Vartijan liiviä, jonka viimeistelyä hän jatkoi illalla kotona. Samaan aikaan haastattelin Eijaa ensimmäisen harjoituspäivän kokemuksista.

Ensimmäisestä harjoituspäivästä jäi hyvä olo. Eija ja Elina heittäytyivät heti päin roolihahmojaan. Oikeastaan on hieman harhaanjohtavaa puhua erikseen musiikkiharjoituksista, koska teatterielementti on niin voimakkaasti kytketty musiikilliseen ilmaisuun ja ajan jaksottamiseen. Kävimme paljon hahmoihin ja näyttämötyöhön liittyviä asioita läpi.

Eija ensimmäisten harjoitusten päätyttyä.

Elina pohtii oopperaperformanssin harjoitusprosessin alkua Musiikkitalon valohallissa.

Työmiehen varustus.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti