Oopperaa arjessa on kuvaus paikkasidonnaisten pienoisoopperoiden syntyprosesseista: blogissa esitellään teosten työvaiheita.
Kirjoitukset ja kommentit kerätään aineistoksi oopperan eri taiteenalojen prosesseja ja merkityksiä kuvaavaan tutkimukseen.
torstai 7. huhtikuuta 2011
Mistä oopperanteko alkaa?
Tyhjästäkö? Ideasta? Epävarmuudesta? Tilauksesta?
Ainakin tekijöistä. Tekemiseen tarvitaan tekijöitä, oopperassakin.
Kun mietin erityisesti tätä projektia, niin alkuja tuntuisi olevan useampiakin. Omalla kohdalla eräänlainen alkujen alku voisi olla vaikka esikoisoopperan jälkeen jäänyt intohimo tehdä lisää näyttämömusiikkia.
Tämä projekti on toisaalta saanut alkunsa myös solistin tilauksesta. Mutta ei hän tilannut oopperaa vaan konserton, ja oopperan suuntaan tämä teos alkoi kallistua vasta myöhemmin.
Eräs alku oli myös se, kun otin tämän projektin mukaan osaksi jatko-opintojani. Silloin viimeistään syntyi ajatus omaa estetiikkaani kehittävästä pienoisoopperasta arjen keskellä.
Kaiken kaikkiaan projekti on kehkeytynyt pikkuhiljaa ja sen ympärille on kasautunut jo iso joukko tekijöitä.
Eli Johannan ajatuksiin lisäisin vielä kysymykset: Intohimosta? Muutoksenhalusta? Kehkeytymisestä?
Kun mietin erityisesti tätä projektia, niin alkuja tuntuisi olevan useampiakin. Omalla kohdalla eräänlainen alkujen alku voisi olla vaikka esikoisoopperan jälkeen jäänyt intohimo tehdä lisää näyttämömusiikkia.
VastaaPoistaTämä projekti on toisaalta saanut alkunsa myös solistin tilauksesta. Mutta ei hän tilannut oopperaa vaan konserton, ja oopperan suuntaan tämä teos alkoi kallistua vasta myöhemmin.
Eräs alku oli myös se, kun otin tämän projektin mukaan osaksi jatko-opintojani. Silloin viimeistään syntyi ajatus omaa estetiikkaani kehittävästä pienoisoopperasta arjen keskellä.
Kaiken kaikkiaan projekti on kehkeytynyt pikkuhiljaa ja sen ympärille on kasautunut jo iso joukko tekijöitä.
Eli Johannan ajatuksiin lisäisin vielä kysymykset: Intohimosta? Muutoksenhalusta? Kehkeytymisestä?